Welke strategie volgt je bedrijf op LinkedIn?

Onlangs werd ik als LinkedIntrainer gevraagd om bij een bedrijf de mensen meer te vertellen over de mogelijkheden van LinkedIn. Dat gebeurt wel vaker en steeds weer verbaast het mij dat bedrijven eigenlijk niet zo goed weten wat ze op LinkedIn aan het doen zijn. Ze volgen hun gevoel, zijn veelal reactief bezig en hebben taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot sociale media niet in de organisatie geborgd. Dat is jammer, want als je planmatig met LinkedIn aan de slag gaat, kan je er veel meer resultaat mee boeken.

Wat is je doel?

LinkedIn kan je strategisch inzetten om een doel te bereiken. Dus begin je met het vaststellen daarvan. Ik zet ter inspiratie even een paar doelen op een rij, waarvoor je LinkedIn kan gebruiken:

  • Het vergroten van de naamsbekendheid van je bedrijf of merk
  • Het introduceren van nieuwe diensten of producten
  • Het verkennen van nieuwe markten en doelgroepen
  • Het vergroten van je netwerk
  • Het werven van personeel.

Het is belangrijk om één doel te kiezen en deze helemaal uit te werken. Natuurlijk kan je tegelijkertijd meer doelen hebben, maar die werk je dan ook stuk voor stuk apart uit. Zo draagt het vergroten van de naamsbekendheid bijvoorbeeld meteen bij aan het werven van nieuw personeel.

Wat is je content?

Door het gebrek aan kennis bij medewerkers over LinkedIn en het ontbreken van een plan hoe ermee om te gaan, zie ik dat de activiteiten op LinkedIn niet veel verder komen dan het INTERESSANT vinden of delen (SHARE) van berichten van anderen of door erop te reageren met een COMMENT. En dat terwijl er zoveel valt te vertellen. Deel in originele berichten informatie over ontwikkelingen in je bedrijf en in je vakgebied, over nieuwe projecten of de voortgang van lopende projecten. Zet een nieuwe medewerker in het zonnetje of vertel over de nieuwe functie iemand die al langer bij je werkt. Natuurlijk vertel je over nieuwe producten en diensten op LinkedIn of vraag je online naar de mening van anderen over bepaalde onderwerpen in je vakgebied.

Leg taken en verantwoordelijkheden vast

Niet elk bedrijf heeft een afdeling communicatie of iemand die daar fulltime mee bezig is. Toch is het wel belangrijk om iemand verantwoordelijk te maken voor sociale media. Hij of zij kan taken verdelen en coördineren. Dat betekent niet dat alle informatie van deze persoon zelf hoeft te komen; integendeel. Zet LinkedIn als vast agendapunt op het wekelijkse overleg, zodat er altijd iets uit het overleg gedeeld kan worden via LinkedIn. Je kan ook je accountmanagers of binnendienstmedewerkers de taak geven om periodiek informatie over klanten of uit de markt te delen. Als het niet lukt om intern iemand de coördinatie te geven en daar tijd voor vrij te maken, dan kan je dat natuurlijk ook extern inhuren.

Het begint met kennis van LinkedIn

Als je ervan overtuigd bent dat LinkedIn je kan helpen met het bereiken van je organisatiedoelen, maar je weet niet precies hoe je dat aan moet pakken, dan kan ik je helpen. Behalve dat ik trainingen verzorg op open inschrijving, verzorg ik ook maatwerktrainingen binnen bedrijven en adviseer ik directies en management over het strategisch inzetten van LinkedIn. Bel me of stuur een berichtje naar info@delinkedintraining.nl en ik neem contact met je op voor een goed gesprek.

Delen met je netwerk? Klik hier:Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook

, ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie