Op zoek naar een baan? 5 tips voor je LinkedIn!

Als je op zoek bent naar een (andere) baan, weet je zeker dan je niet de enige bent. Alleen al op LinkedIn geven gemiddeld 400.000 mensen aan op zoek te zijn naar een (andere) baan. Het is dus de uitdaging om onderscheidend te zijn. Maar hoe val je in positieve zin op tussen alle anderen?

Tip 1: de achtergrondafbeelding

Alles op je LinkedInprofiel moet kloppen en in overeenstemming zijn met elkaar. Maar liefst 95% van de LinkedIn-gebruikers is zich niet bewust van het belang van een goede achtergrondafbeelding. Ga maar eens kijken bij mensen die hetzelfde beroep hebben als jij of dezelfde baan ambiëren. De achtergrondafbeelding is een van de meest in het oog springende onderdelen van je profiel. Maak daar dus goed gebruik van en kies een afbeelding die bijdraagt aan waar jij voor staat. Als je zelf niet over een passende afbeelding beschikt, ga dan eens kijken op een website met stockfoto’s, zoals Pixabay. Let voor veilig gebruik altijd op de auteursrechten!

Tip 2: de profielfoto

Misschien is de profielfoto wel het belangrijkste onderdeel van je online profiel. En wat maken sommige mensen er een potje van! Vakantiefoto’s met zonnebril of een foto met het favoriete huisdier. LinkedIn is een zakelijk platform, dus zorg je voor een professionele foto. Dat betekent dat je gezicht goed in beeld is en er verder een rustige achtergrond is te zien. Je foto is meestal het eerste wat anderen van je zien, dus zorg dat je er op zo’n manier op staat als je graag wilt overkomen. Regelmatig hebben vakfotografen een actie waar je gebruik van kunt maken. En die foto kan je in je profiel op OPENBAAR zetten, zodat iedereen, dus ook recruiters en bedrijven, jouw foto kan zien.

Tip 3: de kopregel

Door handig gebruik te maken van de mogelijkheden die de kopregel biedt, neem je een voorsprong op veel anderen. Die kopregel wordt namelijk meegestuurd met alles wat je vanuit HOME verzendt. Wees dus slim en zet in de kopregel wat jouw ambities zijn en wat jou onderscheidt. Je mag 120 karakters gebruiken. Dus een kopregel als METSELAAR |FULL TIME | PER DIRECT BESCHIKBAAR | OMGEVING UTRECHT past gemakkelijk.

Tip 4: de samenvatting

De samenvatting is het tekstblok direct onder je foto en kopregel. Het biedt je de mogelijkheid om kort, in twee tot vijf alinea’s, iets te vertellen over je zelf. Wie ben je, wat doe je, wat onderscheidt je en waar ben je naar op zoek of wat is je ambitie. Sluit af met je contactgegevens, want daarmee maak je het anderen, ook mensen die nog niet met je zijn gelinkt, mogelijk om je direct te benaderen.

Tip 5: aanbevelingen

Het wordt veel sterker als andere mensen iets over jouw kwaliteiten vertellen dan dat je het zelf doet. Maak dus gebruik van de mogelijkheid dat anderen aanbevelingen over je schrijven. Vraag een collega of manager om iets over jou te vertellen wat jou verder kan helpen in je ambities. Ik weet dat we in Nederland het wat lastig vinden om te vragen, maar het is zeker de moeite waard. En je zult zien dat mensen positief reageren en graag meewerken.

Ik hoop dat ik je met deze tips heb laten zien dat het mogelijk is om op LinkedIn onderscheidend te zijn van de vele anderen. Als je meer wilt weten over hoe je LinkedIn succesvol kan inzetten voor het vinden van een (andere) baan, dan kan ik je aanraden om deze training te volgen: Aan het werk met LinkedIn »

Delen met je netwerk? Klik hier:Share on LinkedInShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

, , , , , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie