LinkedIn in de horeca

 

Als je, zoals ik, behoort tot de generatie X, dan heb je van nature helemaal niks met internet en sociale media. Als kind was je blij dat er twee keer in de week een kinderprogramma op TV was. Het gevolg is dat het gebruiken en werken met sociale media niet vanzelf gaat. Het kost moeite en is hard werken. Maar goed, als we als generatie X iets wel kunnen, is het hard werken. Dus ook die sociale media gaat wel lukken. Want het begint met denken in doelgroepen. En dat kunnen we als ondernemer allemaal.

Meer dan een hype

De opkomst en omvang van sociale media is gigantisch. Enig idee hoeveel platforms er wereldwijd actief zijn? 451 verschillende sociale mediakanalen! De bekendste voor ons zijn Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter. Maar ook Wikipedia, gelanceerd in 2001, is een vorm van sociale media. Toen de verschillende platforms vanaf 2000 opkwamen, werd door velen van onze generatie verwacht dat de hype net zo snel weer zou verdwijnen als ze opkwam. Niets is minder waar. Meer dan een miljard gebruikers van Facebook is dagelijks actief op dit platform. In Nederland zijn er bijna 10 miljoen gebruikers. LinkedIn, het zakelijke sociale netwerk, kent ruim 6 miljoen registraties in Nederland en ook het gebruik van LinkedIn stijgt nog steeds gestaag. De jeugd treft elkaar via beeldgeoriënteerde apps als Instagram en Snapchat.

Fred Cavazza maakt elk jaar in mei zijn social media landscape. Hieronder staan 2016 en 2017 naast elkaar afgebeeld. Zoek maar eens naar de verschillen!

Sociale media in de horeca

Bij sociale media draait het om denken in doelgroepen. Als je weet wie je potentiële klanten zijn, kan je verder met creëren van interessante informatie voor die groepen. Content noemen we dat. Zo heb je als hotelketen met restaurant te maken met de individuele zakelijke gast, de zakelijke bezoeker die in groepsverband komt en daarnaast de particuliere markt. Ook die laatste groep kan je weer verder onderverdelen in subgroepen. Het voert te ver om dat in dit artikel uit te werken. Wat ik wil zeggen is dat je per doelgroep in kaart kan brengen wat hun interesses zijn en waar ze zich online bevinden. Dus via welk kanaal kan je ze bereiken? Dáár ga je interessante content delen, om zo met ze in contact te komen en een band met ze op te bouwen. Je ontwikkelt ze stap voor stap van virtueel geïnteresseerde naar fysieke klant.

Wat kan je als horecaondernemer doen?

Om sociale media voor je te laten werken, heb je kennis en vaardigheden nodig. Je kan dat inkopen en gebruik maken van externe bureaus of marketeers. Je kan ook investeren in kennis en workshops en trainingen volgen, zodat je al snel zelf aan de slag kan met sociale media. Bij de socialmediatraining.nl bieden we verschillende trainingen en workshops aan, waaronder Facebook en LinkedIn. Deze zijn zowel via open inschrijving als ‘in company’ te boeken. De balans tussen theorie en praktijk zorgt ervoor dat je er meteen mee aan het werk kan. Kijk voor meer informatie op de website.

Delen met je netwerk? Klik hier:Share on LinkedInShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

, ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie